zofim.org.il
  
 


 
אתר דעות
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר דעות » ארכיון הכתבות » כתבה: המסע מאחורי ''המסע לפעילים''

תמונת מגזין המסע מאחורי ''המסע לפעילים'' פורסם על ידי עמרי עוקב
בתאריך 8/11/2016
בכתבה זו צפו 6158 גולשים
  עמרי עוקב, בוגר התנועה, החליט לקחת אחריות ולהביע את עמדתו בנוגע לנושא הפעילים בתנועה.
נושא זה אף עלה במועצת התנועה התשע"ז שהתקיימה ב1.11.16, ובא לידי ביטוי בהצעה הבאה שעלתה לדיון:

התנדבות פעילים פעם בשבוע מטעם תנועת הצופים:
בשבטים רבים, חלק לא קטן מהשכב"ג הם פעילים שלא ממלאים תפקידי הדרכה. חלק מהפעילים ממלאים תפקידים משמעותיים בשבט וחלק בעלי תפקידים שאין להם נפח משמעותי. הפעילים לא נהנים מהתהליך החינוכי שמציעה התנועה לפיו חלק גדול מהחינוך נערך על ידי קבלת אחריות והתנסות. רבים לא מרגישים משמעותיים ואכן, לא תורמים תרומה משמעותית.הצעתי היא שכל פעיל שאינו בתפקידי ליבה בשבט ,יבצע התנדבות שבועית בקהילה במקום קבוע על חאקי, כנציג התנועה.ההתנדבות יכולה להיות בארגונים חברתיים, בתי אבות, גינות קהילתיות וכו’. ההתנדבות תיחשב לתפקיד ותהיה כנציגות של השבט.
ההצעה לא התקבלה 66 הצביעו בעד 159 הצביעו נגד

 
וזו דעתו של עמרי בנושא
:

המסע מאחורי "המסע לפעילים"

שלום, שמי עמרי עוקב, בוגר שבט אלון בהנהגת צפון ובוגר ש"ש בשבט אלומות בהנהגת שרון-צפון. במשך השנה האחרונה עמלתי על כתיבת תכנית ליווי והכשרה עבור תפקידי מפתח בתחום הפעילים (יו"ר צוות פעילים ומרכז פעילים צעיר).

אתחיל מהתפיסה שהביאה אותי להגשמת הרעיון הזה.
את הקטע הבא כתבתי בדף ההקדמה של "המסע לפעילים":

אתם מתחילים היום את צעדיכם הראשונים במסע בצופים.
ישנו הרושם כי המסע בצופים מיועד להדרכה בלבד, אך אם נתבונן במהותו נגלה עד כמה הדוק הקשר בין המסע לבין הפעילים.

המסע בצופים מתייחס לחוויה הכוללת שעובר החניך בצופים מכיתה ד' ועד י"ב, חוויה שתפקידה לעצב את זהותו כאזרח טוב ומועיל, המקיים הלכה למעשה את מידות הצופה, מעמיק את הקשר שבין מורשתו היהודית לבין חייו במדינת ישראל, ופועל לשינוי ותיקון החברה.

הפעיל טומן בתוכו את ההזדמנות הגדולה ביותר להגשמת חזון זה.
לעומת המדריך השקוע בדרך כלל בשגרת הפעולות ובראיית קבוצתו שלו, לפעיל יש את הזכות לעסוק בערך המוסף אשר הופך את חווית השבט כולו לעשירה ועמוקה הרבה יותר.

תפקיד הפעיל אינו מוגדר כמו זה של המדריך, ומצב זה מציב מולו אתגרים מורכבים
 כמו שאלת המחויבות, התמודדות עם דעות קדומות והתנהלות עצמאית לחלוטין.
אך עם זאת חוסר ההגדרה מאפשר לו לעשות את כל מה שיחלום עליו, ואף יותר.

נכון, אין שום ספק כי ליבת התנועה היא ההדרכה, ומה שמניע אותה הוא החניכים. אך לפעמים אנחנו נוטים לשכוח שהחניכים הם לא רק בגילאי בי"ס יסודי או בחטיבת הביניים: חניך בתנועה הוא בהגדרה מכיתה ד' ועד י"ב.
וכפי שלכל חניך בתנועה הזכות לגדול ולהתפתח, לקבל יחס אישי, להגשים את עצמו ולקבל על עצמו אחריות - גם הפעילים הם בראש ובראשונה חניכים, בדיוק כמו שאר חברי השכב"ג. ההגשמה העצמית של חבר שכב"ג לדוגמא מתבטאת גם כ"חניך" (הוא מגיע לפעולות שכבה, יוזם פרויקטים שכב"גיים או שכבתיים) וגם כ"בעל תפקיד": מדריך, רשג"ד או פעיל.

לענף ההדרכה בשבט יש תכניות עבודה מסודרות ומערכת ליווי וחניכה מוגדרות. הודות להן, המדריכים, הרשג"דים ומרכזי ההדרכה נהנים מתהליכי פיתוח אישיים מאת המערכת עצמה. לעומתם, תחום הפעילים הוא תחום אפור. אין תהליכי פיתוח מסודרים והמערכת כמעט ואינה מתייחסת לצרכים ולמשמעות שלהם, ומעדיפה להסתייג מהם באופן כללי.
מכיוון שהמערכת עצמה אינה מכירה בפעילים כתפקיד בעל משמעות, נוצרת תפיסה הרווחת בתנועה לפיה תפקיד הפעיל הוא נחות ותרומתו למנגנון ולהוויה השבטית שואפת לאפס. כך נבראות סטיגמות "הפעילים החפשנים" ו"בעיית הפעילים", כאשר מסתכלים על הפעילים כבעיה בפני עצמה ולא כתוצר של תהליך בעייתי.

שלא תבינו לא נכון - קיימים לא מעט פעילים שנהנים להתעצל, אך יחד איתם כמות לא פחותה של מדריכים שרמת המחויבות שלהם נתונה לשיפור. ההבדל הוא ביחס. בעוד שעל המדריך העצלן "יילחמו" ויעבירו אותו תהליך ליווי וחניכה, שיחות נזיפה ואף השעיה מהתפקיד - הפעיל העצלן יקבל חצי מזה במקרה הטוב והתעלמות מוחלטת במקרה הרע.

כך נוצר מעגל קסמים: אם הפעיל אינו מקבל יחס ונתפס כעצלן - סופו שיהיה כזה, ואם הוא אכן כזה - הוא מצדיק את התפיסה. הנקודה היא - שזה ממש לא חייב להיות כך. אפשר לשבור את המעגל.

אני מאמין שהאנשים העומדים בתפקידי יו"ר צוות פעילים או מרכזי פעילים צעירים הם מנהיגים ומדריכים צוות לא פחות מאשר מקביליהם הרשג"דים, ומתמודדים עם אתגרים קשים לא פחות.
לכן גם הם ראויים לחניכה שתפתח ותעצים אותם, על מנת שיוכלו להעצים את הפעילים כולם.

בתור מי ששימש כמרכז פעילים צעיר ובתור מרכז בוגר כש"ש, היה לי חשוב באופן אישי להרים את הכפפה בנושא ולנסות לייצר לפעילים שחנכתי תחושה של משמעות, תחושה של "יש מישהו שמשקיע בי ושחשוב לו שאצליח", תחושה שלצערי המערכת מתקשה לספק כרגע. הדוגמא הבולטת ביותר לכך הייתה תחושת חוסר הצדק כשראו את קלסרי ההדרכה של חבריהם לשכב"ג. האמנתי שהשינוי הראשון בתפיסה יהיה להעניק להם משהו מוחשי שייתן להם ערך חינוכי מחד ושוויון מאידך. אז עלה הרעיון של ליצור "מסע לפעילים".

המסע עצמו מורכב בדיוק כמו "המסע בצופים" הרשמי ומשתמש באותו עולם מושגים כמו מסלולים, עוגנים, רכיבי פעולה וכו'. כשני שליש מתוכן המסע לפעילים נלקח והותאם מתוך קלסרי רש"גד ומרכז הדרכה צעיר, ושליש ממנו נכתב על ידי.
יותר מחודשיים עסקתי באיסוף חומרים, בשיחות חתך עם פעילים משבטים שונים, בכתיבה, בארגון ובעריכת המסמך. כשהקלסר היה מוכן התחלתי להריץ תהליך חניכה ניסיוני עם הנחנכים שלי, וכשזה היה מוצלח שיתפתי את התוצר למרכזי שבטים נוספים בהנהגה. מפה לאוזן, המסע לפעילים התגלגל והגיע למספר לא מבוטל שבטים ברחבי הארץ כולה.

ועכשיו, אני כותב את הכתבה הזו כדי שגם אתה או את שקוראים שורות אלה, תוכלו לקבל נקודת מבט שונה על הפעילים בשבט שלכם מזווית קצת אחרת. אם אתם מעוניינים להשתמש ב"מסע לפעילים", פנו אליי דרך המייל המצוין מטה ואשמח לשלוח לכם את הקובץ.

בברכת חזק ואמץ, 

עמרי omri.ok@gmail.com  

ומה אתם חושבים? מסכימים עם עמרי? יש לכם רעיונות נוספים? נשמח לשמוע בתגובות  

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה